Het team van de Parodontologie Praktijk Fokkema
Hieronder stellen wij de leden van het team voor met ieder hun eigen deskundigheidsgebied en specifieke taken en verantwoordelijkheden. Wat doet een parodontoloog en Wie is parodontoloog Fokkema is elders op onze website te lezen.
Assistentes
De assistentes hebben een belangrijke ondersteunende functie in de klinische, logistieke en ook administratieve werkzaamheden van de parodontoloog en hebben dan ook meerdere taken in onze praktijk. De balieassistente is het eerste aanspreekpunt, zij maakt de afspraak, zorgt voor de inschrijving en informeert over het eerste consult. Zij vormt met andere woorden het front office van onze praktijk. Onze assistentes delen deze taak, alhoewel voor sommige juist meer de nadruk ligt op het front office.
Daarnaast ondersteunen op vaste dagen een paar stoelassistentes de parodontoloog tijdens zijn klinische werkzaamheden en verzorgt een assistente de correspondentie. Naar aanleiding van het onderzoek door de parodontoloog wordt namelijk een verslag verstuurd aan de verwijzende tandarts en eventuele mondhygiënist, maar ook aan u als patiënt wordt een verslag naar aanleiding van het eerste onderzoek verstuurd. Na afloop van het onderzoek door de parodontoloog worden eventuele röntgenfoto’s gemaakt door de röntgenassistente, die daarnaast ook gewone foto’s maakt van het gebit. Als alle informatie verzameld is geeft de röntgen- of balieassistente uitleg over het behandelvoorstel door de parodontoloog en voorlichting over de aandoening. Daarnaast wordt de kostenbegroting besproken en meegegeven en aanvullend de afspraken gemaakt.
Verder ondersteunen de omloopassistentes niet alleen de werkzaamheden van de parodontoloog maar ook die van de overige medewerkers in de kliniek van onze praktijk, namelijk de mondhygiënisten en de preventieassistente. De omloopassistentes zorgen voor de desinfectie en sterilisatie van het instrumentarium alsook de reconditionering en daarnaast voor het op voorraad houden van gebruiks- en verbruiksmaterialen.
Van links naar rechts, Anki Donkers, röntgen-, omloop- en balieassistente, Henriëtte Kok, correspondentie-, stoel- en balieassistente en Meddy Sterke, balie-, omloop- en röntgenassistente.
Preventieassistente
Voor de behandeling van het tandvlees in onze praktijk is de eerste afspraak bij de preventieassistente of in situaties waarbij er geen sprake is van parodontitis worden alle afspraken bij de preventieassistente gepland. De preventieassistente heeft naast de reguliere opleiding tot tandartsassistente aanvullende scholing gevolgd en daarvoor een examen afgelegd, waardoor zij bevoegd is om op zelfstandige wijze behandelingen uit te voeren op het gebied van de preventieve mondzorg en in het geval van onze praktijk de preventieve parodontologie.
De preventieassistente geeft uitleg over het nut en het effect van een goede mondhygiëne en geeft daarvoor instructies over het gebruik van de tandenborstel maar ook over hulpmiddelen voor het reinigen tussen de tanden en kiezen. Vervolgens zal zij de mondhygiëne tijdens het gehele behandelproces regelmatig evalueren en bijsturen indien dat nodig is. In situaties waarbij er geen sprake is van parodontitis verwijdert de preventieassistente het tandsteen en reinigt zij het gebit.
Daarnaast verwijdert de preventieassistente de hechtingen na operaties uitgevoerd door de parodontoloog en geeft zij uitleg over de mondhygiëne die na deze behandelingen vaak aangepast moet worden. Verder zal de preventieassistente ook voorlichting en instructies geven over andere ongezonde mondgewoontes en neemt zij in voorkomende gevallen bacteriologische monsters af. Als de tandvleessituatie goed onder controle is gebracht zal de preventieassistente in minder complexe gevallen de nazorg voor het lange termijn onderhoud op zich nemen.
Lianne van Rooij, preventie-, stoel- en balieassistente
Mondhygiënisten
Na de afspraak bij de preventieassistente voor het verbeteren van de mondhygiëne zijn er in het geval van parodontitis afspraken nodig bij de mondhygiëniste voor de behandeling van het tandvlees. Een mondhygiënist is op Hbo-niveau opgeleid en bevoegd om op zelfstandige wijze onder het tandvlees (in de pockets) te reinigen, waarbij vaak verdoving wordt gebruikt. In onze praktijk zijn de mondhygiënisten daarnaast aanvullend getraind en opgeleid in de parodontologie, waarvoor zij een post-Hbo opleiding hebben gevolgd om zich verder te verdiepen en te bekwamen in de complexe zorg van ernstige vormen van parodontitis.
Samen met de mondhygiëniste en de preventieassistente wordt gewerkt aan het gezond maken van het tandvlees, zodat het gebit of het implantaat behouden kan blijven. In complexe situaties bereiden zij de tandvleesconditie voor, zodat de parodontoloog met een operatie de situatie verder onder controle kan brengen. Na afloop van een succesvolle behandeling en ook nadat soms operaties zijn uitgevoerd voert de mondhygiëniste de nazorgbehandelingen uit om de tandvleessituatie onder controle te houden of nog verder te verbeteren. Hiervoor evalueert zij voortdurend de mondhygiëne maar ook andere ongezonde levensstijl factoren en zal zij bovendien gericht onder het tandvlees reinigen of wortels glad maken om de tandvleesconditie zo optimaal mogelijk te maken of te houden.
Indien nodig zal de mondhygiëniste terug verwijzen naar de preventieassistente als de mondhygiëne onvoldoende is of naar de parodontoloog als er sprake is van achteruitgang. Maar ook voor periodieke herbeoordelingen van de tandvleessituatie verwijst de mondhygiëniste naar de parodontoloog. Er wordt in onze praktijk met andere woorden intensief met elkaar samengewerkt om een zo optimaal mogelijke tandvleesconditie te bereiken. Verder kunnen alle werkzaamheden die de preventieassistente uitvoert ook door de mondhygiënisten worden uitgevoerd.
Van links naar rechts: Frederiek van Asseldonk, mondhygiëniste, Charlotte Colijn, mondhygiëniste en Marie-José Verstegen, mondhygiëniste.
Interieurverzorgster
Naast de voortdurende infectiepreventie maatregelen die tijdens de klinische behandelingen worden genomen is het reinigen en het conditioneren van de vloeren en andere oppervlakken en materialen in onze praktijk ook belangrijk. Hiervoor wordt na afloop van iedere werkdag de gehele praktijk huishoudelijk schoon gemaakt en indien noodzakelijk ontsmet.
Daarnaast dragen wij iedere dag schone werkkleding, die tijdens de klinische werkzaamheden indien nodig tussendoor vervangen wordt, en bij operaties wordt ook altijd schone werkkleding gedragen. Deze kleding wordt steeds gewassen en vervolgens gestreken door onze interieurverzorgster. Op deze manier heeft ieder teamlid een belangrijke schakel in de noodzakelijke hygiënemaatregelen met als doel om het bezoek in onze praktijk zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Marion Satter, interieurverzorgster