Cliënten van de PPF beoordeelden de praktijkvoering
De afgelopen maanden voerden wij een onderzoek uit naar de tevredenheid van onze cliënten als onderdeel van de eisen die gesteld worden aan parodontologen erkend door de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie en dat reglementair eens in de 5 jaar dient plaats te vinden. We voerden het onderzoek in samenspraak met Kiyoh uit, die samen met de beroepsorganisatie een online reviewsysteem heeft ontwikkeld voor de tandheelkunde en waardoor het voldoet aan de specifieke setting van het vakgebied.
Opzet van het onderzoek
In maanden april en mei van dit jaar vroegen wij alle cliënten die de praktijk bezochten of zij ons zouden willen beoordelen. Als ze hiertoe bereid waren ontvingen ze dezelfde dag een e-mailbericht met een toelichting en een link naar een online vragenlijst. Er werden geen herinneringen gestuurd en na afloop van deze twee maanden had bijna de helft van het aantal genodigden de lijst ingevuld en een review achtergelaten.
Vervolgens nodigden wij in de maanden juni en juli ook nog cliënten uit, echter dit betrof alleen de bezoeken aan de parodontoloog om hiermee het vereiste minimum aantal beoordelingen te bereiken. In de laatste 6 weken van deze tweede onderzoeksperiode werd een week na afloop van het bezoek wel een herinneringsmail gestuurd. Deze aanvullende maanden hadden geen invloed meer op de eerdere uitslag.
Uitkomsten van het onderzoek
Door het onderzoek uit te voeren onder alle behandelaren en in een willekeurig aantal maanden van het jaar is er inzicht verkregen over de tevredenheid van alle stadia van het behandeltraject. Hiervoor hebben zowel cliënten die al langer onder behandeling zijn en in de nazorgfase zitten, als ook nieuw verwezen patiënten die de praktijk voor de eerste keer bezochten ons beoordeeld. Maar daarnaast werden we ook beoordeeld door cliënten die de initiële parodontale behandeling waren gestart of deze juist hadden afgerond en de praktijk bezochten voor een evaluatie of een vervolgbehandeling. Verder deelden ook cliënten die een tandvleesoperatie hadden ondergaan hun ervaringen.
De uitkomsten van het onderzoek zijn zeer positief en bevestigen ons in onze overtuiging dat alleen samen met de cliënt het beste behandelresultaat bereikt kan worden, waarbij de waarden die de cliënt hecht aan zijn eigen gebit gerespecteerd worden. We zijn er dan ook zeer trots op dat wij beoordeeld zijn met een gemiddeld cijfer van een 9,2, waarvan bijna de helft van het aantal cliënten ons beoordeelde met maar liefst een 10. Daarnaast was het gemiddelde van het aantal sterren die uitgedeeld werden aan de 24 online vragen vier en een halve ster en waarvan driekwart van de cliënten ons had beoordeeld met 5 sterren.
Lees meer over de uitgewerkte beoordelingen, de uitslag van de vragenlijst en de geschreven reviews
Als je mee hebt gedaan aan het onderzoek dan willen wij je heel hartelijk danken voor jouw medewerking!
Publicatiedatum: 06-08-2023